10 punten voor een effectieve RvT vergadering

10 punten voor een effectieve RvT vergadering

In welk opzicht verschilt de Raad van Toezicht vergaderingen van die van de bestuursvergadering.

Met het activeren van 10 punten die eigen zijn aan de vergaderingen van de RvT, zorg je voor de juist rolneming, efficiency en de wijste besluiten. Het sleutelwoord bij good governance is vaak het begrip ‘TOEZICHT’. En herken jij jouw rol in deze vergaderingen? Kun jij je verplaatsen in de meerjaarplannen, de visie en het beleid van de bestuurder, die ook de begroting moet waarmaken en de jaarcijfer toelicht met de accountant. In het artikel Met 5 stappen in de jaarkalender ging ik in op het praktische agendabeheer om  je grip op good governance te organiseren. Het was geschreven vanuit de bestuursvorm. Vergaderen kan ook gewoon op een soepele en prettige manier, door te werken aan deze punten.

Dinner meeting – University of Jordan, Amman

Door het jaar heen behandelt het bestuur of de raad van toezicht terugkerende onderwerpen. Voor beiden geldt dat je werkt met een jaarkalender, maar in de praktijk werk je met deze 10 punten die eigen zijn aan de RvT:

  1. Stel vast hoe je vergadert en besluiten neemt:
    1. Maak een overzichtelijke agenda
    2. Bereid de vergadering goed voor
    3. Houd je aan de gedragsregels om prettig te vergaderen
    4. Wees zorgvuldig in de afronding van de vergadering
    5. Ben je voorzitter? Pak dan je rol!
  2. Wees je bewust van je rol: als bestuurder heb je in de RvT vergadering niet de leiding. Dat doet de voorzitter van de RvT. De agenda punten worden door de voorzitter opgevraagd.
  3. De bestuurder zit niet altijd aan bij de RvT vergadering. De bestuurder wordt uitgenodig.
  4. De Bestuurder wordt gevraagd om iets toe te lichten, maar het initiatief ligt bij de voorzitter die de vergadering leidt.
  5. De RvT geeft geen orders, maar bevraagt en biedt advies aan. De Bestuurder is eindverantwoordeljk voor beleid, de mensen en de middelen, dus de bestuurder doet met het advies wat past in de visie en het beleid.
  6. De RvT keurt de begroting en de jaarrekening goed.
  7. De RvT kan om de vier jaar besluiten om een nieuwe keuze voor de accountant te maken, op voorspraak en in overleg met de bestuurder. Dit is het enige besluitrecht van de RvT.
  8. De RvT heeft drie rollen: toezicht, sparringpartner/adviseur en werkgever van de bestuurder.
  9. De RvT moet zich blijven ontwikkelen en professionaliseren
  10. De RvT houdt jaarlijks een zelfevaluatie en om de paar jaar laat de raad zich begeleiden.

klik hier voor informatie en het aanvragen van “aandachtspunten voor de zelfevaluatie”

House of Culture adviseert  in de ontwikkeling van professionaliseren van de organisatie en de strategie voor continuïteit. Als ik een raad van toezicht begeleid bij hun zelfevaluatie is de uitkomst altijd een aantal actiepunten, die eerder over het hoofd waren gezien of nooit aan bod zijn gekomen. Die shift heeft altijd een verrijkende meerwaarde.

Als laatste nog een pleidooi voor een informeel moment om met elkaar met de benen op tafel bij te praten, wordt onderschat. Dit is de vrije ruimte waarin je elkaar leert kennen, wat van pas komt in tijden van een crisis of een melding, maar het is ook het verdiepende gesprek over je bijdrage aan het grotere geheel.

Zo werk je aan een gedeelde visie op governance. Zo wordt besturen en toezicht houden waardevol en verbindend, zonder het resultaat en de controle uit het oog te verliezen.

Neem contact met ons op een vrijblijvend gesprek of vraag.

Fijne vergadering